Potrebujeme obchvat Senice

Autor: Martin Džačovský | 14.2.2016 o 10:54 | Karma článku: 2,84 | Prečítané:  567x

Dňa 15. decembra 2015 som sa na zasadnutí MsZ vyjadril k návrhu na predaj najmä ornej pôdy. Vedenie MsÚ odporúčalo uskutočniť predaj za podmienky, že kúpna cena bude minimálne 0,50 EUR/m2 pri viac ako 520.000 m2, tj. 52 hektárov

Dávam do pozornosti:

1. V roku 2014 mesto Senica kúpilo pozemok medzi železničnou stanicou a letiskom za 10,- EUR/m2. Išlo o pozemok pod cestou, pričom cesta patrila a stále patrí mestu. Cena za pozemok v poli vo výške 10,- EUR/m2  bola údajne stanovená na základe znaleckého posudku.

 

2. Jeden z kupujúcich, ktorý prejavil záujem o kúpu pozemkov od mesta (a najmä o ornú pôdu), vykupuje pozemky aj od občanov. Obom – občanom aj mestu – ponúka rovnakú sumu, pričom naviac pri občanoch:

a) zaplatí realitnej kancelárii, ktorá predávajúceho opakovane navštívi,

b) už niekoľkokrát financoval rozposlanie listov všetkým vlastníkom ornej pôdy v Senici, čo tiež predstavuje určité finančné náklady,

c) zaplatí vypracovanie zmluvy,

d) zaplatí kolky na kataster.

 

Dôležité je, že kúpi aj podstatne menšiu výmeru pôdy, napr. 1,5 ha pozostávajúci zo 4 parciel, pričom sa stane "len" podielovým spoluvlastníkom a nie (v mnohých prípadoch pri kúpe od mesta) výhradným vlastníkom mnohých hektárov.

 

Čo toho vyplýva? Jeden z potenciálnych kupujúcich je ochotný vynaložiť na získanie ornej pôdy celkovo podstatne viac finančných prostriedkov, než ponúka mestu prostredníctvom kúpnej ceny. Ak by sme mali predať pozemky, tak určite jedine za cenu, za akú sa reálne v Senici predávajú, a to pri spočítaní všetkých nákladov, ktoré s predajom a kúpou pôdy súvisia.

 

3. Mnohí obyvatelia Senice považujú za jeden z najväčších problémov súčasnosti dopravný obchvat mesta. Viem, že táto problematika spadá pod VÚC a Slovenskú správu ciest, ale ak chceme mať obchvat čím skôr, musíme začať s prípravou pozemkov už teraz. Ak by aj ktokoľvek rozhodol o vyčlenení finančných prostriedkov pre vybudovanie obchvatu, nebude možné s výstavbou začať kvôli nevysporiadaným pozemkom. Pre zaujímavosť: výjazd na diaľnici z Prešova na Poprad riadi dlhé roky semafor - z dôvodu nevysporiadaných pozemkov.

 

Pozemky, ktoré teraz nepredáme, môžeme vymeniť s inými vlastníkmi. Opätovne pripomínam, že jeden z potenciálnych kupcov pozemky v danej lokalite už vlastní. Prečo ich teda len nezameníme? Nechceme predsa lacno predávať a draho kupovať. Najväčšou záhadou pre mňa je, prečo tento postup neodporučilo samotné vedenie mesta. Mesto asi vníma pozemky len ako prebytočný majetok a zdroj rýchleho príjmu.

 

Ak budeme mať podiely na pozemkoch, môžeme v ďalšom kroku pristúpiť napríklad aj k malým pozemkovým úpravám. Tie však trvajú roky, preto by sme nemali strácať čas a začať čím skôr.

 

Uvedomme si tiež, že ak by sa na Záhorí uskutočnilo výjazdové rokovanie vlády, prideľovali by sa dodatočné financie aj na obdobné projekty. Alebo nezabúdajme ani na prípadnú možnosť získať dotáciu z fondov EÚ. V oboch prípadoch ale MUSIA už byť vysporiadané pozemky.

 

Vzhľadom na uvedené skutočnosti som na MsZ žiadal, aby nebol predaj pozemkov schválený. Som rád, že návrh na predaj neprešiel, hoci aj proti vôli vedeniu mesta. Napriek neschváleniu predaja podľa posledných mojich informácií sa vedenie mesta myšlienky predaja pozemkov stále nevzdalo a pôvodne s príjmom z predaja z týchto pozemkov aj rátalo v rozpočte na rok 2016.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?